خرید خشتی؛ راهکاری برای خردترین سرمایه‌ها

سرمایه‌گذاری در بازار مسکن، آن هم با وضعیت کنونی اقتصاد کشور، تورم و افزایش سرسام آور قیمت‌ها در این بازار، امری تقریبا غیر ممکن به نظر می‌رسد؛ مخصوصا برای کسانی که حجم کلانی از پول را در اختیار ندارند. اما در اقتصاد، راه‌حل‌های خلاقانه از دل بحران‌ها بیرون می‌آیند و بیت‌هوم هم با این نگاه، ۳ راه حل «خرید متری»، «قلک مسکن» و «طرح خشت» را معرفی کرد.

«خشت» طرحی است که بیت‌هوم برای حل مشکلاتی که سرمایه‌گذاران در طرح‌های پیشین کم و بیش با آن‌ها روبرو بودند، توسعه داده است. در این طرح شما به جای آنکه به متراژ مشخصی در یک طبقه یا واحد خاص سرمایه‌گذاری کنید، در کل پروژه سرمایه‌گذاری می‌کنید. به این ترتیب که یک پروژه در قالب چندین خشت، تعریف می‌شود. بسته به هر پروژه، ممکن است این تعداد به میلیون‌ها خشت برسد. شما با خرید هر خشت به میزان یک سانتیمتر در یک سانتیمتر، از کل پروژه را خریداری می‌کنید.

خرید متری

خرید متری، همانطور که از نامش پیداست، شرایطی است که به شما به عنوان سرمایه‌گذار در بازار مسکن، این امکان را می‌دهد تا به جای خرید یک واحد کامل از یک پروژه مسکن، به هر متراژی که توان مالی شماست، در یک یا چند واحد سرمایه‌گذاری کنید. این راهکار مناسب افرادی است که سرمایه کافی برای خرید یا پیش خرید کامل یک پروژه را نداشته باشند. در خرید متری، شما وارد چرخه‌ای می‌شوید که می‌توانید در طی چند سال، مبلغ لازم برای خرید یک واحد را صرفا با سرمایه‌گذاری ترکیبی به دست آورید.

طرح قلک

طرح قلک برای سرمایه‌های خردتر و قدم‌های کوچک‌تر طراحی شد. بر اساس این طرح، شما به عنوان سرمایه‌گذار می‌توانید از همان ابتدا با مبالغ خرد سرمایه‌گذاری خود را شروع کنید و در طی زمان و با مبالغ اندک، به سرمایه‌گذاری خود بیافزایید. در این طرح، سرمایه‌گذاری‌ها به معنای واقعی، خرد است و می‌توانید در مقادیر کمتر از ۱ متر هم در پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کنید. به این ترتیب فشار مالی زیادی برای افزودن به سرمایه‌گذاری، روی دوش شما سنگینی نخواهد کرد. این یک طرح سرمایه‌گذاری فوق‌العاده برای پول‌هایی است که شاید در بازارهای دیگر سود چندانی در پی نداشته باشند و از طرف دیگر آنقدر هم بالا نیست که بتوان با آن‌ها یک دارایی ارزشمند خریداری کرد؛ اما می‌توان با آن وارد ارزشمندترین بازار سرمایه‌گذاری کشور شد؛ یعنی بازار مسکن.

مشکلات سرمایه‌گذاری

این دو مدلی که به طور کلی بررسی شدند، از سوی سرمایه‌گذاران با چند مشکل عمده روبرو شدند. برای درک بهتر موضوع، خود را یک سرمایه‌گذار در نظر بگیرید؛

۱. اگر در چند واحد از یک پروژه سرمایه‌گذاری کرده باشید، برای رسیدن به اصل پول و سود سرمایه‌گذاری خود باید تا زمان پایان ساخت هر واحد و برگزاری مزایده آن صبر کنید. امکان دارد فرآیند هر مزایده بین ۱ تا ۳ ماه طول بکشد و در نتیجه شما دیرتر به سود خود خواهید رسید.

۲. اگر در واحدی سرمایه‌گذاری کرده باشید که رو به اتمام است و مشتریانی نیز برای خرید آن قیمت خوبی پیشنهاد داده‌اند، احتمالا از اینکه زودتر به پول خود می‌رسید، خوشحال خواهید بود. اما اگر تنها یک نفر از سرمایه‌گذاران این واحد با قیمت پیشنهادی موافق نباشد، باید مزایده برگزار شود که پروسه‌ای زمان‌بر است و ممکن است این فرآیند بین ۱ تا ۳ ماه طول بکشد.

۳. اگر هدف شما از ورود به سرمایه‌گذاری در یک پروژه، خرید یک واحد از آن باشد، با کمی پیچیدگی مواجه خواهید شد. احتمالا توانایی خرید یا پیش‌خرید یک واحد کامل را ندارید و برنامه‌ریزی کرده‌اید که در چند مرحله سرمایه‌گذاری خود را تکمیل کنید. در این میان مشکلی که ممکن است پیش بیاید، این است که سایر افراد هم در همان واحد مد نظر شما سرمایه‌گذاری می‌کنند و شما مجبورید پول خود را به واحدهای دیگر مننقل کنید. در پایان پروژه هم باید پول خود را از واحدهای مختلف جمع‌آوری کرده و اقدام به خرید واحد مد نظر خود کنید. در صورتی هم که حتی یک نفر با قیمت شما موافق نباشد، می‌بایست تا فرآیند مزایده و شرکت در آن صبر کنید.

این ۳ مشکل عمده، بیت‌هوم را وا داشت تا راهکار دیگری هم ارائه کند.

خرید خشتی، راهکاری جدید برای سرمایه گذاری در حوزه مسکن

طرح خشت

پروژه‌هایی که بر اساس مدل خشت سرمایه‌پذیری می‌شوند، با این مشکلات روبرو نیستند. چرا که اساسا در قالب واحد یا طبقه سرمایه‌پذیری نمی‌شوند. همانطور که پیشتر هم اشاره شد، یک پروژه چندین واحدی در قالب خشت‌ها برای سرمایه‌گذاری عرضه می‌شود. هر خشت ۰/۰۰۰۱ متر مربع در نظر گرفته شده و قیمت هر خشت هم بر اساس واحد مبنا تعیین می‌شود. واحد مبنا هم واحدی از پروژه است که کمترین قیمت‌گذاری را در بین واحدهای پروژه دارد. پس از تعیین قیمت واحد مبنا و بالطبع مشخص شدن قیمت هر خشت، به طبقات و واحدهای مختلف پروژه بر اساس نقشه نهایی واحدها، ضریب مرغوبیت تعلق می‌گیرد. هر چه واحد مرغوب‌تر باشد، خشت تعلق یافته به آن نیز بیشتر خواهد بود. این مثال را در نظر بگیرید؛

در پروژه‌ای، برای واحد مبنا تعداد یک میلیون خشت در نظر گرفته شده و ضریب مرغوبت آن نیز ۱ است. فرض کنید واحد شمالی طبقه سوم، ضریب مرغوبیت ۱/۰۲می‌گیرد. در این صورت تعداد خشت‌های این واحد، ۱۰.۲۰.۰۰۰ خشت خواهد بود و اگر کسی قصد خرید این واحد را به طور کامل داشته باشد، می‌بایست این تعداد خشت را خریداری کند.

نکته‌ای که در رابطه با ضریب مرغوبیت وجود دارد این است که این مفهوم زمانی معنا پیدا می‌کند که یا یک سرمایه‌گذار قصد خرید کامل واحد را دارد، یا واحد، تکمیل شده و به فروش گذاشته می‌شود. در غیر این صورت برای سرمایه‌گذار تفاوتی ندارد که در کدام واحد با چه درصد مرغوبیتی سرمایه‌گذاری کرده است؛ چرا که سود پروژه در همه واحدها و با هر مرغوبیتی، یکسان است. اگر شما قصد دارید که یک واحد را به طور کامل خریداری کنید، کافی است که خشت لازم تعریف شده برای واحد را بخرید و در نهایت در زمان تکمیل واحد، شما صاحب آن هستید. البته باید قصد خود را از خرید کامل واحد مد نظر خود، به بیت‌هوم اعلام کنید تا از نظر زمانی در اولویت قرار بگیرید. اگر به مثال قبل بازگردیم، اولویت زمانی به این معناست که کدام فرد زودتر ۱.۲۰.۰۰۰ خشت را خریداری کرده است و همان فرد در صورت درخواست مالکیت واحد، صاحب آن خواهد بود.

جمع‌بندی

با اینکه طرح خرید متری و طرح قلک، راه سرمایه‌های خرد را برای ورود به بازار پر سود مسکن باز کردند و حس مالکیت بخش مشخصی از پروژه را به سرمایه‌گذاران می‌دهند، اما در عین حال چالش‌هایی نیز بر سر راه سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کنند. بیت‌هوم با در نظر گرفتن این مشکلات و همچنین ارائه راه حل‌هایی که افراد بیشتری را جذب بازار مسکن کند، مدل سرمایه‌گذاری خشتی را ارائه داد که عملا امکان ورود هر مقدار پول (حتی در حد چند ده‌هزار تومان) را به این بازار ممکن کرد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد طرح‌های فروش بیت‌هوم، آشنایی با پروژه‌های در حال سرمایه‌پذیری به وب‌سایت Bithome.ir مراجعه کنید. در صورتی هم که هر گونه سوال یا ابهامی دارید، از طریق شماره تلفن ۰۲۱۵۲۹۲۸ با ما در تماس باشید.